om skolval


(utanför skolan)

(ett grupprum)


(fina klassrum har vi)

(bildkorridoren)

(hur fin utsikt som helst)

(bra bildsal)

Vi har fått flera frågor om Globala Gymnasiet de senaste dagarna och det är självklart då 95orna snart ska välja! Astrid upplyste mig just om att imorgon är det öppet hus på globala. Så kom snälla!

På globala går det rätt lätt att dela upp folk i olika kategorier utifrån varför de valt globala - de som aldrig passat in någonstans, de som passat in utåt men inte känt att de passar in (tror jag och Astrid passar in där båda två) och de som inte kom in på södra. De här facken är inget folk bryr sig om men det gör eleverna väldigt ödmjuka. Och det är något jag verkligen kan intyga som började direkt i andra ring.
Skolan har tre linjer att erbjuda (och som jag förstått det kommer det bli annorlunda till hösten) som det ser ut nu - natur och hälsa, sam bild och sam global. När jag pratade med rektorn för nu länge sen sa han "Naturarna lever i en egen bubbla. Sammarna är jag ibland rädd ska jobba ihjäl sig. Bildarna är de som verkar lyckligast, och är faktiskt de som får bäst betyg."
Jag säger inte nu att natur och sam inte har något att erbjuda. Det tror jag verkligen. Det är nog hur bra som helst faktiskt. Men jag vet att de flesta är ganska satsiga. Men jag tror man klarar sig fint utan att vara det. Och vad jag vet är att uppe i bildkorridoren klara man sig jättebra utan att göra något förutom att faktistkt vara engagerad och intresserad. Jag vet inte senast jag gjorde en läxa helt enkelt.
Globala är den där skolan där de flesta sitter kvar med klasskamraterna i timmar efter att man slutat. Det brukar vi i alla fall göra. Bara för att det är mysigt. Att ta ett av de massa grupprummen med mysiga kuddar och bara hänga. Där tror jag grejen med att vi inte får ha skor inne spelar stor roll. De blir en automatisk mer hem-känsla.
Sen så måste jag bocka och buga för maten som är oslagbar. Den är verkligen det. Det är ingen myt. Vegetarisk huvudrätt, ett giganstiskt salladsbord och nybakat bröd låter inte så illa va?
Sen var det någon som undrade - handlar allt vi lär oss om hälsa och miljö? Ja skulle jag kunna säga. Eftersom vi arbetar i projekt så bearbetar vi av de mesta sett att se saker och ting med. Men sen lär vi oss 1000 miljoner andra saker kring projekten också.

"Jävla flummskola" hör man över allt. Vi säger det och menar så himla väl för i alla fall jag älskar att ligga på golvet och ha lektion.

och sist - säg hej okej!
/hanna (och astrid hälsar)

Kommentarer
Postat av: hannah

den första bilder var grymt fin, snygga kläder snygg tjej!

2011-02-02 @ 08:43:44
URL: http://coffeegirl.blogg.se/
Postat av: Hannan

Första bilden är smått fantastisk.

2011-02-02 @ 16:44:24
URL: http://musikpolis.blogg.se/
Postat av: nellie.

Åh! ♥ ångrar lite att man inte gick på eran skola! Låter hur fint som helst!!!

2011-02-02 @ 21:36:32
URL: http://alltfinnskvar.blogg.se/
Postat av: Rebecca

ser fint ut

2011-02-02 @ 23:14:14
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se/
Postat av: Linnea

men åh globaaaaaali <3 så himla fin skola. haha, skoförbudet, så himla lol...men man älskare ju ändå! kommer ni få åka på fältstudier eller är det fortfarande bara sammarna som får det? hälsa lazze b

2011-02-03 @ 01:42:54
URL: http://carpardiem.blogspot.com/
Postat av: Tjenixen

Ball skola. Kanske ses där i höst, och tusentusen tack för svaren!! (:

2011-02-03 @ 17:50:47
Postat av: V

Hej!

Jag går i ettan på en annan gymnasieskola i stockholm där jag inte trivs så värst bra... Funderar på att byta och har börjat fundera på globala. Du skrev att du "började direkt i andra ring", menar du då att du också bytte till skolan efter ett år? För jag är nämligen väldigt rädd för att jag ska behöva börja om från ettan igen, det är egentligen den största anledningen till varför jag inte har bytt skola för länge sen...! Tacksam för svar! :) <3

2011-02-12 @ 22:32:30
Postat av: Hanna

v: ja jag var väl i samma sits som du. jag orkade inte ta tag i att byta, mycket för att jag trivdes väldigt bra till en början men sedan flöt det bort och jag tröttnade. jag kunde hoppa in i tvåan. jag hade läst alla kurser som de i min nya klass, plus ytterligare några stycken. den kursen de hade kommit en halvår längre än i mig har jag fått extra uppgifter i men det har inte varit svårt eftersom jag haft en del fritid från exempelvis matten och historian, vilket jag redan läst.

globala äger. det är många som börjat här till tvåan. speciellt av 93orna. jag tror det är ganska lätt att få en plats om man vågar sig hit eller ringa rektorn direkt. han är lättsmält och ursnäll. att gå om tror inte jag är något du behöver vara rädd för i ärlighetens namn. och byta lättare än du tror. gör det! verkligen, det har gett mig otroligt! Puss!

2011-02-13 @ 22:17:04
URL: http://dancingthroughthedays.webblogg.se/
Postat av: milly

bra magic-is-mighty-plywood-grej där bak. och bra blogg

2011-03-19 @ 23:43:54
URL: http://millyb.blogg.se/
Postat av: Celine Luggage Bags

I saw this actually excellent post these days!

2012-07-05 @ 06:54:01
URL: http://www.celinehandbags14.com
Postat av: Louis Vuitton Bags

Hi! Your publish rocks and can be a great study!

2012-08-11 @ 21:54:22
URL: http://www.louisvuitton-handbags2.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0