markus o jag det var menat å va.



Idag var jag på globala, inte med Flora dock. Jag vet inte ifall jag ska tycka det är jättebra eller jättedåligt.
Nu äter jag ivarjefall chokladglass och önskar det var fredag.

sommar tack!


Åh sommar kan du inte komma. Snälla? 
Det ska snöa i helgen.

På min inköpslista står hängselbyxor högst upp. Jisses så många butiker jag tvingat mina vänner att gå igenom för att finna ett par men icke sa nicke. På myrorna som var mitt största hopp så gav de mig på den i city bara ett par hängsel och på den i hjorthagen sa de bara leta och pekade på de oändliga högarna med jeans. Annars så har ett par nya glasögon vart första hand prioriteringen sen augusti, har det låtit. 

Jakten fortsätter. Och förrästen så fann jag min ipod idag. Jippi!

vackra underbara.

skor och knästrumpor  hm, klänning ?, jeansjackan  zara kids och väskan är som tidigare nämnt gammal som gatan.

Efter veckans längsta dag är man välldans trött, trots att vi dagen till ära knappt haft en enda ordentlig lektion. Nu ska jag äta några bullar till och skriva rent kemin. Sen blire middag och film. Mys-tisdag. Adjökens då så länge!

oh youtube.





Det finns så fasligt mycket fint på youtube, låtar jag önskade fanns på min ipod (och gärna videon för den delen, oturligt nog är min ipod fortfarande spårlöst försvunnen). Här är de finsat videosarna jag någonsin sett på youtube:
1. Jag hade en favorit blogg som hette Jag&Karl (som nu är lösenordsskyddad). Jag fann den tjejen alldeles fantastiskt och i hennes hejdå inlägg postade hon den här videon. Åhåhåh.
2. Jag minns att första gången jag såg den här videon var med Flora. Våra ögon blev nästan tårögda. Det är så fint. Se hur de ser på varann. Jag blir alldeles varm inombords.
3. Den här har ni förmodligen sett 568457394578 gånger men jag bryr mig inte. Favorit är favorit.
4. Om ändå den här versionen fanns att ladda ner. 17 alltså. Frida står som ni vet med på favorit-artist-listan. Jösses så vackert det blir med Jennie Abrahamsson och Marit Bergman.  
5. Flora och hennes vän Josefin bygger pepparkakshus till tonerna av en av mina favorit låtar i hela världen (även framröstad av mig och flora till våran favorit Markus Krunegård låt). Förövrigt den första låten jag hörde med Markus. Vackert så att hjärtat smälter.

Här var mina favoriter. Har inte ni några helt fantastiskt fina?
Jag vill se se se.

minns inte mycket av igår mer än att det var jävligt hårt.


1.Dagens klädsel: nirvana tshirt, stor kofta, franskor, övriga ytterplagg och en väska gammal som gatan. ursäkta leendet men jag höll på att skratta ihjäl mig, inne på emmaus var det nämligen en man som ringde upp sin vän och sa "hej det är bajskorven" viskande. Ohooo ja trodde aldrig jag skulle sluta skratta. Det här är 10 minuter senare. Fortfarande skrattande åt samma skämt.
2.Idag hämtade ut Markus Krunegård biljetterna. Åh Flora jag längtar som bara den!
3&4. Mina nya byxor. paperwaist. likelikelike.

Ursäkta dålig uppdatering men jag har vart sjuk kombinerat med en väldigt fullsmockad kalender för tillfället. Nu: läxor, 4 prov nästa vecka. Gah. 

save this town.


skarpt.blogg.se, jag, google/cold spring, new york, jag, google/wengen, schweiz,google/san fransisco,. 

Sju dagar i veckan önskar jag att jag bodde långt långt borta. Ni vet den där magkänslan som ibland drabbar en sista dagen under semestern. Den där känslan av att man aldrig vill åka hem igen. Någonsin. Eller att åka igenom en stad och känna att här vill jag stanna. Kanske längre än en timme. Kanske längre än en vecka, längre än ett år. Att titta på film och tänka att där, precis där, där vill jag bo. Har ni inte upplevt det någon gång?
Fy 17 så många gånger jag känt så. Och det är precis vad jag gått och tänkt på sen jag skrev det där om mina framtidsdrömmar. För jag har drömt om en liv utomlands så länge jag kan minnas men ändå slutar historien alltid i sverige. Hemma. Detta evigt trygga Sverige. Stockholm. Å så verkar även era, utifrån det jag läst, trots att ni så gärna vill resa. Varför komma tillbaka till tryggheten? Varför inte ge sig in på ett livslångt äventyr?
För varför det slutar i stockholm i mina drömmar beror  mest på att jag inte hittat den där staden som prickat rakt in i hjärtat. Trots att det vart nära många gånger. Mest på film dock.
För när allt kommer omkring jag vill nog inte sluta mina dagar i Stockholm. Jag vill leva och upptäcka nya platser och människor. Folk med andra prioriteringar, tankevägar, uttryckssätt. 
Är det tryggheten måntro. Och osäkerheten i att flytta. Rädslan för att sticka ut. Vara annorlunda. Fel.
För här vet vi vad som är rätt. När vi gör rätt. När vi är rätt.
Men det är det som gör det mest spännande. Förvandligen från fel till rätt. Försvinner magin då? När förvandligen är fulländad. Antagligen.

Äsch, jag vet inte vart jag vill komma, vill väl mest skriva av mig en smula. Ivarjefall är jag sjuksjuk och det känns för det mesta som att mitt huvud ska sprängas. Godnatt.

hjältar och hjältinnor stannar kvar.

Samma bild som längre ner fast inzoomad.

Jag känner mig som sporthjälten i valfri highschool film iförd denna framletade jacka. Direkt från garderoben, det är vad jag kallar fynd.

varför ni tystnar när jag kommer och skrattar när jag går.


Idag har jag vart på saftkalas hos Gabbi med Gabbi och Malin. Vi fick finfina julklappar i form av converse-nyckelringar och varsin Beck film. Min favorit är Gunvald, Malins Martin Beck. Igår kväll var alldeles försträffligt. Först åt jag och Flora middag, gick på södra latins öppna hus och avslutade kvällen med fika. Och åh så gärna jag vill gå där. 
Ikväll ska jag för första fredagen på 1000 år spendera hela kvällen med mamma och pappa. Kanske sätta mig och måla. Äsch. Hela helgen ska jag bara målamålaochmåla. 

ps. Tack snälla Hanna.

it felt almost like dirty dancing.


En del har frågat hur jag gör mina polaroid bilder. Det är hemskt enkelt: bara att ladda ner på poladroid.net. Finns till både mac och pc och gör tråkiga bilder fantastiskt fina.

Jag har tagit upp ämnet ett flertal gånger men snart ska jag klippa mig igen. Jag har gett upp tankarna om permanenting för tillfället. Inte har jag råd med sådant på många veckor. Kortkort eller halvlångt. Aldrig mer långtlångt ivarjefall. Det blir nog topparna och så det gamla långa, som jag då kändes som var jättekort.

Nu ska jag duscha och gå ut med hunden. Senare ska jag och Flora på Södra Latins öppna hus. Wiho så jag längtat.

de kallar mig för discotjej.


såhär såg jag ut efter skoltid: klänning(unger allt sammans) MQ, byxor, skor å mössa  second hand, hasduk  hm och jackan är gammal som gatan och ser precis ut som en sån där amerikans fotbolls jacka pojkarna brukar ha i high school filmer.
under skoltid, vilket idag var två lektioner, var det minus byxorna med annan jacka och mina leopard gummistövlar.

Nu ska jag renskriva mina anteckningar om ljud och ljus för att sedan gå vidare till matte. Jippi sicken höjdar kväll. I eftermiddags bakade jag kanelbullar som jag tänkte tröst äta under tiden. Go o gla kexchokla blir kvällens sista ord från mig!

ps. Tack så jädrans mycket Pauline din söta varelse. Jag blev heltotroligtfantastiskt glad.

om tio år.


jag idag, foto taget av felicia, med malin och gabbi i bakgrunden. jag är inget geni på pianot trots att jag leker miss li.

Om tio är jag 25 år. Inne på mitt 26:e. I mina öron klingar 25 år ofattbart gammalt. Trots att det inte borde. För 25 år är inte gammalt. Inte ett dugg. Det beror nog på hur ofattbart liten jag fortfarande är trots så många år. Det känns som jag firat otaliga födelsedagar utan att komma någon vart. I väntan på något. För 15 år är ingenting. Ingenting alls.

"Hur ser ditt liv ut om 10 år?" är världens mest klassiska fråga. Något som även vi som inte ställs inför frågan ständigt fantiserar kring. Historien om en själv. Framtiden. Drömmen. Ett skådespel där man själv står för huvudrollsinnehavet och manusskriptet.


I min fantasi finns det två berättelser. Den ena en smula mer verklighetstrogen, trots att det är ren fantasi byggd på drömmar. På sätt och vis utgör den därför min favorit av de två.


Historien Om Hanna.

Om tio år, då minsann ska jag vara lycklig. Oerhört men inte överdrivet lycklig. Men att varje morgon vakna utan den minsta tillsyn av oro, rädsla, ångest utan det motsatta. Det är lycka för mig på många sätt.
I min fantasi har jag alldeles nyligen gått ut Beckmans Reklam och Grafiska form och till och med fått en anställning. Min fritid går åt till att måla, skriva otaliga sidor som jag för mitt liv försöker få utgivna, dansar med vänner oräkenliga nätter om året, jämt med i mina ögon världens vackraste man vid min sida. Vi bor i vasastan. Högst upp så allt man ser är himlen och dess moln. Ja, om man inte vinklar ner blicken en smula där hustaken tycks sträcka sig i oändligheten. Vi sitter där om nätterna och räknar stjärnor. Vi vet inte deras namn. Istället har vi döpt dem själva. Gett varenda stjärna ett namn.
Jag har slutat köpa så mycket kläder. Ibland händer det väl. Vi lägger pengar i en burk för att spara till resor. Vi har en sån där stor världkarta på väggen. På varje ställe vi vart tillsammans sitter ett rosa häftstift, de blå är de vi vill besöka. Snart finns det fler rosa än blå.
Trots allt sparande jag kan inte hjälpa att göra en räd på både myrorna och stadsmissionen vareviga lördag. Om söndagarna sover vi sent och äter otroliga frukostar till lunch. Eftermiddagarna brukar ägnas i någon park. Inte långt ifrån där vi bor. Bara vi, kanske några vänner, men alltid tillsammans med en påse hembakta kanelbullar.
Vissa helger åker vi till mina föräldrars land, eller hans. Vi säger att vi gillar den friska luften över allt annat men båda vet att våra lungor gör uppror på brist av avgaser redan efter sisådär tre dagar.
Jag drömmer fortfarande. Trots att jag är 25 år. Jag drömmer om att ha min egna secondhand butik men ekonomsikt sett så ligger den flera år in i framtiden. Det gör inte mig något. Jag vill vara den jag är precis nu och här. Åtminstone tills jag fyller 26.

Det är min dröm. En dröm som mest handlar om att vara lycklig.
Vad är din dröm?
Snälla berätta allt, inga detaljer bör uttelämnas för jag är nedrans nyfiken (men för gudsskull upprepa inte denna ständiga new york, sliten lägenhet och pojkvännen med lockigt hår historien, måste bara inflika att pojkvännen med lockigt hår må vara den ultimata drömmen men inte kombinerat med de tidigare alternativen, för jag är ruskigt trött på den.)


it's all the same to me.

skor  london, kappa  gammal från indiska, väska  urban outfitters, vantar  present och mössan är second hand.

Jag har räknat ut att den här veckan borde på hejdundrans snabbt eftersom vi slutade tolv prick idag och så även två dagar framöver. Efter att haft tre lektioner samt lunch for jag och Malin till myrorna dagen till ära. Båda kom hem tomhänta trots mer än en timmes letande. Men en fasligt fin guld tv lyckades jag trots allt förälska mig i. Priset på femtiolappen gjorde inte det hela sämre. Imorgon ska jag tjata till mig en skjuts för mig och min tv av mamma.
Nej men nu måste jag rycka upp mig. Några mackor, mjölk och oavbrutet måleri inför intagningsproven står på eftermiddags schemat.

Stjärnfallet är jag och du är himlen för mig varje dag.

Kommer ni ihåg det där inlägget om Sallys detektivbyrå? 
Nu är det så att jag finner det fasligt skojigt att hitta på sagor när jag sitter på bussen eller promenerar hem från skolan. Så nu har jag hittat på en ny historia. Den må inte vara så nyskapande och även en smula fånig men vad gör det om hundra år.

Den skulle handla om Olga. Olga skulle vara så där otroligt söt så man trillar av stolen men också en smula syrlig som avskräcker en att våga prata med. Fast det sistnämnade skulle vara omedvetet och allt annat än vad hon ville utstråla. Hon skulle ha långt vågigt hår och en massa fräknar tätttätt sittnade på näsan som skulle hålla ett par stora sköldpaddemönstrade wayfarerglasögon på plats. Lite som när Elsa Hosk var med i Lula: 


Hon skulle vara blyg och titta ner i golvet för att ibland bita sig i läppen osäkert när det var hennes tur att konversera. Hon skulle svänga med de oftast blommönstrade tygskors prydda fötterna när hon satt ner och säga att hon inte vet svaret på frågor fast hon visst vet för att hon är för blyg för att svara. Hemma skulle hon krypa upp i sängen, äta bullar tills hon kände en mättnad som aldrig förr och lyssna på Beatles, såklart nynnandes med.  Hennes dagar skulle se ganska likadana ut. Men sen så plötsligt bara sådär skulle hennes mamma bestämma sig för att de minsann skall flytta. Långt från staden. Ut på landet.

Olga skulle varken ogilla eller gilla iden. Hon skulle bara rynka på näsan och önska för allt i världen att någon skulle vilja bli hennes vän.

Deras nya hem skulle se lite ut såhär:



Hon skulle cykla till skolan varje dag utmed grusvägar som ter sig sträcka sig i oändlighet:


Och hon skulle nästan alltid ha bruna, oranga eller vinröda strumpbyxor och stora beiga koftor:

Och såklart tygskorna.
Allt skulle kännas omöjligt först. Alla var så annorlunda. Men sen skulle hon hitta Gemma. Hon skulle vara helt fantastiskt snäll och de skulle tumma på att vara barnsliga resten av livet. De skulle starta en detektivbyrå i hemlighet, för jag menar vad skulle andra säga om två femtonåringar som gillar att lösa mysterium sa olga bestämt. Och så belv det en hemlighet. Så ibland skulle de lösa mystiska försvinnanden som aldrig var så mystiska i slutändan. På helgerna skulle de leva om nätterna. Åka och bada med endast stjärnorna som åskådare och laga middag fram mot soluppgången. Man skulle följa med på alla deras äventyr.  Som när de stal en roddbåt och åkte ut till holmen och tittade på soluppgången samtidigt som åt sockerkaka. Det skulle kännas såhär:



Sen skulle Olga bli blixtkär i Kalle som skulle bo längre bort. Men Kalle skulle vara dryg mot alla och uppföra sig som ifall han var kungen över alla andra moppemogna ungdomar. Hon skulle skämmas något otroligt över hur hennes hjärta tog dubbla skutt när hon såg honom. Ibland skulle hon skymta honom inne på den lokala lanthandeln och huka bakom frysdisken likt en kanin för att undkomma en örn.

Fast sen en dag skulle de såklart lära känna varann på ett eller annat sätt. Och han skulle bli lika blixtrande kär i henne som hon i honom. Och ja. Ni förstår.

i get high on you baby.

tröja 2hand, tygskor hm, klänning mq och jackan är isas.

say cheese.


I julklapp fick familjen en fotoskrivare. Det känns så obeskrivligt fint att kunna se sina bilder "i verkligheten". De känns nästan som nya. 

ps. Markus vann!
ps2. Tack sötasnälla Ida!

biter ihop och håller käften.


Ny jacka från weekdays rea. Såhär ser jag ut idag.

Måst bara fråga en sak, hur gör man bara inläggen bredare på bloggen?

det är så tråkigt och trist utan dig.

nya saker: hambugerphone fått av papi och samma med kaninen som han kom hem med idag inslagen och allt. Jag älskar dig pappa.
Fredag idag innebar fika med M&G, fest, typ 15 minus grader, långa och många telfonsamtal och alldeles för tunna tights. Dessutom har jag en ny "jacka" från weedays rea som jag är har gått och blitt alldeles tokkär i. Ursäkta alla mina polarioder men det är försök att blogga då jag inte hunnit ta bra bilder. 

ps. Flora jag saknar dig!
ps2. min ipod är lika borta som förut. nu kommer paniken på riktigt.

.


Jag har haft min ipod i precis i 22 dar och nu är den väck. Borta. Poff. Ah. Panik! (nej den ligger inte bortslarvad hemma utan när jag kom hem från skolan igår låg den inte längre i min väska.) Vad ska jag ta mig till!

ps. Grattis Hedvig i efterskott!

140109.


Jag innbillar mig att det blitt en smulare varmare i luften. Att solen går ner lite senare och att det är nästan lite sol när jag stiger upp. Med våren kommer allt det glada. Följade underbara vårnyheter har skrivits in i min kalender so far:
Malin och jag ska ut och resa. Inte långt. Till Gotland. Den 13 februari ska vi på minisemester innehållande en Anna Ternheim konsert, en inbokad alla hjärtans dags middag och massa fint folk. Åh. Snälla, säg att jag vaknar imorgon och kalendern säger den 13 februari.
I sommar ska en indonesisk flicka bo hos mig i tre veckor. Jag ska visa henne stockholm och allt jag vet. Sen nästa vinter ska jag bo hos henne lika lång tid. Det gillar vi.
Jag har äntligen satt på mig högklackat efter veckor av snö, slask och regn. Jag känner mig hemma.

Det var väl allt. Idag har jag, Malin och Gabriella tittat på film och ätit ben & jerrys efter en alldeles förskräckligt tråkig skoldag. 
bamsekramar!

i'm gonna sing it all night long.


saker att sakna med sommaren.



åh.åh.åh.saknad.

sista december 2007.




Så här såg jag ut för ungefär ett år sen. De är ganska kul att se. En smula skrämmande dock.

i need a man who'll take a chance.



Eftersom jag inte vart hemma de senaste veckorna så fick jag världens finaste namnsdagspresent någon någonsin fått några dagar för sent. Den kom från Mia, och Mia, du ska veta att jag tjoade av glädje. Du är bara för snäll!

TACK TACK TACK

och det anförtrodde du mig.



Jag har absolut inget vettigt för mig. Om ett tag ska jag på födelsedagskalas och jag borde slå in födelsedagspresenten till Jessica men istället sitter jag här.

baby's gonna be alright.




Fin dag. Ny klänning och lite underkläder. Nu ska jag slötitta på tv och prova min nya klänning.
tralalalalalalalaa.

i spend my final day with you.



Idag började bra. Pappa hade lagat pannkakor till frukost och jag åt glatt några för många. Resten av morgonen har vi spenderat i vårt nya hus som vi flyttar till i februari. Jihu.
Just nu lyssnar jag på  What have I done med Anna Ternheim. Fint tycker jag.
Nu ska jag till Visby. Kan man vandra med seglarskor i snön. Tveksamt. Och jag som vill så.

my monkey makes me laugh.


idag: klänning  topshop, flätat som jag gjort själv och nytt nagellack någonstans ifrån.

Ohåj vänner! Jag har känt mig lite borta från blogen senaste dagarna. Fram för allt vart dålig på att kommentera er mina kära vänner. Jag har ivarjefall haft det otroligt mysigt de senaste dagarna. Igår morse vaknade jag hemma hos Freja och på dan umgicks jag med simon, tor och chrille och tittade på föräldrarfällan (vilket visade sig vara chrilles favorit film, ska vi bli bff eller?). Igår var även min namnsdag och till frukost fick jag varm choklad med vispgrädde och presenter i form av nytt alldelesalldeles perfekt nagellack och en toblerone ask som jag snabbt åt upp. Idag har jag äntligen börjat på mitt projektarbete och målar just nu i olja (första gången). I eftermiddags cyklade jag långt i snön på en för liten cykel i motvind. Jag tror aldrig jag vart så trött i mitt liv efteråt då jag, freja, chrille och ytterligare en tjej drack varm oboy och såg på aristocats.
Snart är lovet över och jag vill bara ha mer. Mer lov. Mer av det roliga. Mer av mina vänner. Sjutton också.
Berätta vad ert finaste jullovs minne är?
Bamsekramar!

även fast jag blundar kan jag inte sluta se.



De höga husen skuggar henne i gränden. Trots de ojämna kullerstenarna går hon nedför backen oberört. Hon är för upprymd för att tänka på hur de höga klackarna har för vana att fastna mellan de uppskjutande stenarna och den isande vinden som borde göra hennes ben stela av kyla. Hon är för upprymd för att märka dessa saker. Den lycka som spridits inom henne värmer mer än den varmaste eld. Den lycka inom henne kan inte stavas annat än kärlek.

Förrästen så funderar jag att på att köpa dessa ting ovan. De är bara för perfekta. Allt i klädväg jag någonsin velat ha, säger vi. Snart ska jag ta cykeln ut i snön. yay.

du är så bräcklig det kommer att krossa dig.



Jag sitter här och lyssnar på hello saferide och snart ska jag ut och åka pulka med freja och chrille. allt är toppen!

And as a child I danced like it was 1999.


 



fem mycket spännande saker:
mina fötter ser helt sjuka ut. som ifall jag hade sån där ballerinasko-bränna.
igår träffade jag en johan palm kopia.
ikväll är det disco på bygdegården. världens bästa ord.
igår sjöng vi mamma mia sing along.
jag önskar att jag var kär. jätte jätte tok kär. då skulle jag vara lycklig nu.


snösnösnösnösnösnösnösnösnösnösnösnö.


i stole him from my best friend.

 

År 2009 ska jag gå på Markus Krunegård, Veronica Maggio, Way out west och Coldplay. Det känns alldeles förskräckligt fint. Frida Hyvönen skulle vara grädden på moset!

Godnatt mina fina små filurer!

we used to dance the afternoons away.



Allt är täckt av is här. Men ingeningen snö.



Igår: halsduk  hm, väska  urban outfitters, trenchcoat  zara kids, vantar  present och allt annat är second hand.


Ha jag avskyr att visa teckningar och saker jag gjort eftersom jag så självkristisk och blir aldrig nöjd med målningar, teckningar och saker jag skrivit. Igår höll jag på att dö av huvudvärk, trodde jag, samtidigt som jag lyssnade på markus krunegård på högsta volym, åt mackor och försökte för allt i världen måla och rita något att bli nöjd med. Det slutade med att jag klottrade flera papper fulla med dikter.
Jag kan knappt förstå att jag visar er det här..



Idag var jag i Visby med mamma. Det slutade med en kassa med ett par såna där jeansleggings som halva sverige har. Jag trivs som en fisk i vatten. Jag kom även hem med ett par seglarskor i skinn för 30 riksdaler. Det gillar vi.


Igår fick jag plåster som liknar tatureringar av min pappa bara sådär. Då blev jag himlans glad.

.



igår på dagen.

igår kväll fick jag äntligen träffa alla de människor jag bara hört talas om. det var fint.
och jag har sovit 2 timmar inatt.
aja. som julia säger,sova kan man göra när man blir stor.


RSS 2.0