bara massa siffror



(för bättre upplösning och sådär)
jag sitter här med hedvig som klär på sig. solen lyser för första gången för vad som känns som tusen år.

det är rätt mycket snö här


/hanna

tips of your gloves


Det här är jag idag. Alla kjolar är nu för kalla.
Ikväll kommer Hedvig. Lycka
/hanna

turkost.


Igår färgade jag håret turkost. Det bästa är att när man badar färgas hela vattnet blått. Det är fint för det ser ut som vattnet i tecknade filmer.

-astrid

fina filmer som upptagit min tid senaste dagarna

nu under jullovet har jag ägnat en del tid åt filmtittande. jag har lyckats se exempelvis 27 dresses, och rätt mycket harry potter (som alltid piggar upp själen). utöver det har jag också sett 4 abosolut minnesvärda:

Black Swan:

De flesta ballerioner, så som man tänker sig dem, som jobbar fullt ut med det hela lever för det och inget annat. Så gör även Nina. När den tidigare storstjärnan falnar spås Nina att bli nästa hit, och utses huvudrollen av en alternativ version av svansjön.
Black Swan har fått 12 oscarsnomineringar. Något som ingen annan film någonsin fått förut. Och den är oerhört vacker med fantastiska julssättningar. Den dramatiska musiken kraftfull och framför allt är Natalie Portman är helt otrolig!
Se den! Ladda ner den nu, jag vet inte riktigt när den kommer till sverige men den lär nog vara ännu lite bättre på bio.

Winters Bone:

Igår såg jag winter's bone. Vad jag vet är den inte så välkänd, publicerad 2010, men var enormt bra. Filmens storhet allt igenom bygger på kontrasten mellan den smutsiga historien och de vackra filmandet, de slående naturbilderna.
Ree är en 17 årig flicka som växt upp med en knark-handlande pappa (som sedan några veckor varit försvunnen), psykiskt sjuka mamma och därmed tvingats uppfostra sina yngre syskon. När pappan inte dyker upp för sin rättegång får hon höra att familjen kommer bli fråntagen sitt hus, och enda de har, om inte någon kan visa vart pappan är. Ree börjar sökandet av honom.

The Social Network:

The social network har fått väldigt bra kritik vilket genast sätter höga förväntningar. handlingen var dock något jag kunde skummat igenom på en sekund på en halv A4a. ändå var inte filmen dålig. den var trots allt helt okej. men för de som inte känner att de vill ödsla 2 timmar på något som kan sammanfattas på en halv A4a kanske borde avstå.

An Education:


An education känns rätt hypad i bloggsfären och rätt underskattad av resten av världen. för ett öga för kläder och flickhjärta som drömmer om lite lyx under världens (i vår fantastis) bästa årtioende är det inte konstigt att bloggare älskar den. jag fick själv en liten klump i halsen och önskade över allt annat att jag var huvudrollsinnehavaren. absolut jättesevärd om du stämmer in på ovanstående beskrivning.

nu ska jag och min bror bänka oss framför the reader. jag läste den för något halvår sedan och trots sin simplisitet  satte den verkligen spår, antagligen på grund av det dramatiska slutet, hur genialiskt slutet knöt ihop påsen av förbisedda frågetecken på ett väldigt vackert sätt. så nu hoppas jag på en jättedunder hit för att förgylla kvällen på den här så bra dagen.
/hanna

alla fotoexperter hör upp !


(ett par fantastiska skor jag fick av hedvig i födelsedagspresent som jag inte visat er)

jag sitter här nu som alla kvällar efter julafton och har objektivångest. innan jul önskade jag mig bara ett diana objektiv med adaptor till min kamera för att jag helt enkelt inte visste vad för objektiv jag vill ha. jag vill väl bara att mina bilder ska, ja ha kontrastrikare skärpedjup, bättre på att fota i mörkare miljöer och sådär. jag är inte så bra på alla namn på kamerans funktioner utan jag leker mig fram med inställningar för bra foton. i julklapp fick jag att välja ett objektiv själv, då diana inte finns i sverige (och enligt alla recensioner jag läst inte duger till något vettigt egentligen) så sa min pappa att jag får välja vilket objektiv som helst. halleluja? eller bara mer ångest.
jag sitter här nu och lutar åt ett 50 mm men vad 17 vet jag. jag har provat att fota med dem och de är hejdundrans prisvärda men nu får ni snälla så himla gärna ge mig lite tips? någon?
/hanna

välkommen till mitt rum här

här på gotland har jag världens orangaste rum med en fluffig orange heltäckningsmatta och stora oranga medaljoner över väggarna:



det mesta här är loppisfynd och ärligt talat finns det massa skojiga saker att finna här och var. här är två av mina favorit loppisfynd: en violfärgad lampa med tofsar och rosetter, och några koppar från min kaffekoppssamlande period:

i i taket hänger samma lampa som när jag flyttade in. jag tycker om den hemskt mycket:

det som ger de där slutgiltiga karaktärsdragen till rummet förutom den knasiga mattan med tapeter är kakelugnen, som jag alltid dör lite av lycka över att ha, och den överdådiga tavlan ovanför min säng(nu i juledition):

mitt emot sängen står min klädhängare. den är väldigt bra att ha:

på mitt skrivbord samlas agatha chrisitie böcker från 30-talet med nya magasin, en julblomma mamma ställt in och min ickefungerande telefon:

mitt emot skrivbordet, på andra sidan rummet, står en chiffonje som aldrig varit speciellt önskad av mig men som ställts in av mina föräldrar på grund av bristen på utrymme. Den har blivit trots allt rätt praktiskt men världens smutsigaste spegel och förvaringsutrymme:


(en kopp jag fick av mamma i julklapp, som jag just nu dricker mitt te ur)
men det bästa av det bästa och det jag egentligen ville visa er var det jag fick av min mormor i julklapp. hon gav mig förutom lite biokort, målarduk och nya akrylfärger (ungefär vad jag alltid får av henne, och som oftast blir mest använt) en bok tryckt 1950 i österrike. den har med de finaste blommorna avmålade, alla med kortare eller lite längre dikter. och den är så fin och texterna så fina att jag exploderar inombords lite grann:

Gif Created on Make A Gif

det var allt för mig. nu ska jag sätta på harry potter and the half-blood prince ljudboken som går på (de engelska upplösarna är 1000 gånger bättre än alla svenska) och fortsätta dricka mitt te. hejdå!
/hanna

ljusslingor och filmer och marsipangodis.




Julafton varade lika kort som alltid (och tur är väl det). Jag älskar julen men ibland vill man bara att den ska ta slut. Alla stressar sönder och tvingar på ett glatt humör. Fick ni något fint förresten? Jag fick massor av ljusslingor!!! Så hela mitt rum är som en julgran numera. Det är fint men mest jobbigt när man ska sova.

-astrid

jul kan vara tröttsamt


-hanna

fortsättningen

Min bror och hans flickvän förlovade sig som sagt i förrgår:

Vi har levt i oerhörd spänning de senaste dagarna då det blåst 17 sekundmeter och ingen kunnat ta sig med bil någonstans, knappt till fots. Igår innan lunch hände det mest dramatiska vilket var att både bil plus traktor,som försökte dra upp tidigare nämnda, fastnade i snön utanför vårt fönster:

Sen fick alla barn matchande pjymasar:

och vi kollade på black swan som var magiskt bra efter en dag med massa julmat och fyra utflyter på snödrivor högre än jag är lång.
Nu ska det ätas rester, jag ska ta ett bad med harry potter och sedan ut igen.
/Hanna

god jul baby!

Så var det julafton helt enkelt. Och mycket har hänt under ett dygns tid:
Min bror och hans flickvän har förlovat sig. Jag vart typ 1000 gånger såhär glad:

(och grät bara lite)
Utanför mitt fönster är det storm 2 varning (vad det nu betyder, men låter illa) och mitt rum är definitivt det kallaste:

Och såhär ser jag ut på julafton:

(tur för er kan ni inte känna dofter sådär genom datorskärmen men jag insåg just nu när jag sitter här att jag omöjligt kan bära den här tröjan idag då sist jag hade den var det hemma hos en sån man får röka inne hos)

Nu ska jag och familjen ta sparkarna ner till kyrkan och gå på ja, jag vet inte riktigt men något kyrkligt. Jag har ju i åtanke att gå med i unga humanister till våren så jag får väl kyrka av mig lite såhär i juletid.
Nu ska jag älska sönder min familj lite mer och ta lite julkola. Puss. Och tack för ni är så bra! <3

skolavslutning!!

I tisdags hade jag äntligen skolavslutning. Den var fin (fram tills jag kom hem klockan 8 och somnade innan jag hann ens ta av mig linserna). På morgonen stötte jag ihop med Astrid. Och bara det var ju trevligt. Efter att bevittnat skolavslutningskonsert med bland annat dans till waka waka så for vi (gabriel, vera, fany, becca och max) till gamla stan. Vi gick runt i snöyra och insöp jul. En stund på nobelmuseet klämdes också in. Sedan bestämde vi oss för att åka hem till max. Väl där drack vi glögg, bänkade oss framför love actually och bara myste. Felix och Manne kom också efter ett tag. Perfekt skolavslutning.








Nu ligger jag i min säng på landet då jag kom hit för ungefär 10 timmar sedan. Allt var igensnöat och jag tror inte tempraturen här inne stiget över 15 grader än. Nu ska jag göra en ansats att resa mig. Tjingeling!
/Hanna

<3

för ungefär en vecka sedan var jag väldigt ledsen. när jag låg och sov kom en av mina bästa kompisar över med en liten burk och ställde den på verandan. ibland undrar man vad man har gjort för att förtjäna såna här fina saker.

julklappar.






vi har handlat julklappar (det börjar bli lite bråttom nu) och köpt rosa hårfärg till ofelia idag. snart blir vi färggranna gänget!
-astrid

3 favoriter

Idag efter skolan gick jag på bra cafe med:

max


fanny


och becca

jag åt en världsgotmacka med getost och honung (jätteblogg hihi):

och max är så himla jättealternativ och rullar:




jag hade på mig min nya favvotröja som ajg köpte i berlin:


annars var vi alla rätt sömniga:


och sen så gick vi hem och nu sitter jag här och har jordens värsta pluggångest. ångest ångest ångest.
/hanna

fffantastic.









(några bilder är publicerade sedan tidigare)

förutom mitt vidriga halsont mår jag toppen. imorgon är det shakira-dag i skolan (initiativ av bildettorna!!) och för första gången i mitt liv kommer jag att gå till skolan frivilligt fastän jag är sjuk. jag har förresten varit sjuk i tre dagar nu och på de dagarna har jag sparat minst 200 bilder av stjärnor, kometer, månar och planeter. fantastiskt.

-astrid

the best thing is to love

Gif Created on Make A Gif

idag är jag såg arg på livet så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. ingen ledsamhet och inga tårar som betyder något, bara ren och ram ilska över världens alla dumheter.

nu ska jag göra om mitt rum och skriva om världens sämsta land- sierra leone. congratz
/hanna

ffffryser.


hur kan en människa som man uppenbarligen knappt känner påverka en så mycket?

-astrid

hej hej jul

när julen kommer såhär plötsligt efter födelsedagen så blir det alldeles tomt när jag försöker komma på vad jag önskar mig. Efter en halv månads betänketid vet jag nu vad jag önskar mig.

Lite affischer att rama in av mina favoriter, bland annat Michael Sowa, William Holbrook Beard och thierry ponceler:

och mest en av mina finaste tavlor, av böcklin:

den här är helt underbar och egentligen vet jag inte om den är ens värd att önska sig. men nya polaroid 300:

bilderna blir ju pytte men åh så fina:

En manchesterkjol, lila eller kamel. har tokig beslutsångest:


det var nog allt nästan. nu ska jag läsa lite engelskabok. Godnatt vänner!
/hanna

månljus sonat


Idag vaknade jag upp med Linnea, Fanny och Hedvig i huset. Vid 2 åkte jag på släktkalas, därav paketet i min famn. Tråkigt att bilden inte fångade den fina skjortan jag har under, som sticker fram, som är grön/vit-randig.

Nu har jag två böcker att läsa, på tyska respektive engelska, en stor analysuppgift av Sierra Leone, tre stora bild uppgifter - livet leker.
Hej och hå hejdå/ Hanna

don't stop movin

Igår sov hedvig över. Vi hann med två beckfilmer, en del idol och eva och adam filmen (<3).
Jag såg ur såhär, ur lite mörker kan vi försöka urskilja min leopardbasker som invidges för första gången den här vinstersäsongen:

Jag håller på att ta slut på de sista bilderna på engångskameran sen berlin:

Igår åt vi världens godaste falafelbiffar med tzatsiki. Imorse åt vi bacon, äggröra, smoothie, godaste teet och mammas nygjorda fruktbröd:

Och i ett dygn har vi lyssnat på min bästa spellista.
Jag vill explodera som en lucka i mitt sinne, du stängt inne. Du är så yeah yeah, wow wow.
Tjenare och hejdå alla vänner, vi ses snart/ Hanna

i'm dreaming of a white christmas



Just nu sitter jag i skolan med Vera, Manne och Gabriel och borde börja plugga lite grann. Idag har jag förövrigt haft på världens finaste klänning, som tillhör Astrid. Utanför faller snön och det är så orimligt vackert. Det är bara 2 veckor kvar till jul nu och allt är så himla bäst.

ett inlägg som handlar om ganska mycket olika

igår kom jag hem från berlin. jag hade bara en engångskamera med mig så bilder och sånt där får ni vänta på. jag har införskaffat en jättefin tröja som jag ska visa er när den tvättats. å och en såndär fotoautomat ni vet, de kostar bara 2 euro i berlin:

Det var -12 där och jag frös oavbrutet i 72 timmar. Nu är jag hemma igen, att gå till skolan var bara underbart, krama alla. Att sedan komma hem vid 6-tiden, efter skolan var lika bra. Vi har inte julpyntat så mycket hemma eftersom vi ska fira julen på landet men att komma hem till ett kök där maten står på spisen:

och en mamma som bakar fruktbröd:

och att äta massa peppisar och julkolar:

och att sedan äta middag med mina finaste käraste föräldrar är världens bästa kväll:

snön är så fin, och jag blir så glad av att se den varje dag:

och den här pälsmössan (fusk) hittade jag nersölad och lite överkörd på gatan i berlin:

(nöjd)
när jag var borta i helgen hade mina föräldrar förberett överraskningen att de med gemensamma krafter städat mitt rum/våning efter som jag tar tag i mig själv högst en gång i halvåret. blev så otroligt tacksam.
de hade mirakliskt (inte ett ord jaja) nog orkat hänga upp alla mina kläder:

och de hade funnit min kaninlampa jag fick för kanske 2 år sedan:
och även flyttat på alla mina bokhyller med gamla barnböcker som jag bönat och bett om en plats att ställa men alltid fått höra "vi gör det nästa vecka". lite ångest kom med det för nu ekar mitt sovrum lite granna:

någon med lite tips?

usäkta om det blev ett rörigt inlägg men nu är jag helt otroligt trött, idag igen så att säga. godnatt vänner!
/hanna

inristat.






snart fyller jag sjutton långa år och då ska jag få lite saker inristat hade jag tänkt mig. (den sista är lite overkill men vargar är ju så fina så den måste ju få vara med).

-astrid

skor och så

Tidsinställt


Jag har nog aldrig visat er dessa skor som jag köpte i Berlin i våras. De är alldeles underbara och alldeles precis som ett par Chloe. Dröm.
Dock har jag som slutat gå i högklackat använt dem endast en gång.
Depp på det.

jag och a-teens är ett bra team


Jag kom just hem efter en rätt fin skoldag. Åh vad jag tycker om mina vänner.
Nu ska jag börja packa för inatt far jag och malin iväg förstår ni. Berlin å älskade Berlin.

Puss

i skolan.







såhär kan det se ut en måndagseftermiddag i min klass (+ att clara fyllde år! <333). ih jag tycker om min klass så himla mycket. gymnasiet går inte ens att jämföra med högstadiet. så tusen gånger bättre!

-astrid

Sallys Detective Agency

Ett inlägg jag skrev för i början av 2008 som jag just läste för första gången på flera år och insåg att jag fortarande håller med mig själv:

Efter att ha gjort alla dumma läxor om kvällarna finns inget mysigare än att krypa ner under en filt i framför tvn för att följa sitt favorit program. Jag älskar att följa program, att med spänning slå sig ner i tv soffan en gång i veckan, för att äntligen få se något som jag väntat på i precis en vecka på att få se igen. Det enda problemet är att jag avskyr vart enda program på tv. Jomen visst så går Dexter, Pushing Daisies, Twin Peaks och Agatha Christie deckare ann men hur ofta lyxar tvn till med det. Aldrig i princip. Så där sitter jag surmulet och tittar på Nytt läge eller värre. Då brukar jag fantisera ihop världens bästa tv-serie.

Den skulle handla om en flicka som skulle heta Sally eller något annat extra fint. Hon skulle vara detektiv med en egen detektivbyrå. Dit skulle olyckliga flickor och pojkar gå när de hade olösliga mord som Sally med ett leende och intellegents som ingen annan löste utan problem under en timmes tv-tid.

Sally skulle bo i en ofantligt vacker stad - tänk en blandning av Stockholm (tänk lärkstan), London, Paris och Visby. Så här:



Hon skulle bo såhär alldeles ensam:



I hallen hemma hos sally skulle färgglada skor ligga i drivor och det skulle kännas lite så här (tyvärr finns inte klippet kvar men om jag inte missminner mig var där när Audrey Hepburn i Breakfast at TIffanys klär på sig i början av filmen) varje morgon när hon skulle klä på sig (fast det skulle man ju inte se i varje avsnitt såklart). Hennes garderob skulle vara proppfylld med söta klänningar och små stickade koftor i alla regnbågens färger. Från lådarna i byrån skulle benen till prickiga, turkosa, röda, rosa, blå, gröna och hjärt-mönstrade strumpbyxor hänga ut.



Sally skulle vara ofantligt olyckigt kär i en man hon inte kände. Han skulle vara puppnåligt stilig och bära wayfarers på bilderna i tidningarna. I slutet av första säsongen skulle de såklart mötas. Alla som satt hemma framför tvn skulle också vara hemligt förälskade i honom. Men varje vecka skulle även någon annan stilig man gästa Sallys detektivbyrå, fast de skulle hitta en själsfrände i slutet av varje avsnitt. Honom skulle man drömma om lite ända tills nästa avsnitt då det kom någon ny.



Då och då skulle Sally fara till landet för att hälsa på sin minst lika smarta faster som hon växt upp med. Där skulle de lösa mysterier tillsammans i kanske två avsnitt. Det skulle kännas så här där:



Introt skulle vara såhär:



Det tv-programmet skulle jag följa. Fast jag är fånig som drömmer om sådant. Jaja, vad skulle du bänka dig för varje vecka?

/Hanna

favoriter från november månad.






idag är det första december och följande inträffar
- min pappa fyller år <3
- julkalendern börjar!!!
- man får öppna första luckan i sin julkalender
- det är minus 16 grader

-astrid

RSS 2.0