pepparkakor och glögg i vintersol



Jag kom just hem. På tisdagar slutar jag ju elva varje vecka och efter skolan idag gick mamma och jag en sväng över vad som kändes som hela stan för att hitta en vinterkappa. Jag kände mig fin i mina dr martens och glitterrosett. kall dock. och kanske rätt sjuk. nu sitter jag här med supermegamycket plugg och massa halstabletter.
adjökens
/hanna

when you've been up for 5 days.

Igår fyllde jag 17 år. Jag fick bland annat den här väskan (<3):


Sen skulle jag kunna visa det andra nu med lite fula photo booth bilder när jag bland annat försöker sträcka benen rakt upp så att nu skulle kunna se mina nya Drrrr Martens (<3). Men jag avstod. Nu sitter jag här med harry potter-boken mellan mig och datorn på bordet. Brevid står en kopp te, två skinka-och getost mackor, lite clementiner och en sån där marabou vintervit (var tvungen att prova, jag vill spy så söt var den, men äter ändå). Nu ska jag plugga/äta/hp-läsa/lyssna på lou reeds album Berlin (för dit ska jag i helgen he)/vänta på hedvig som kommer om en timme. Hejdå vänner!!!

sexton-sjutton.


igår var hannas sista dag som sexton. vi drack glögg och åt pepparkakor och lussebullar och julkolor.


agnes var där.


hanna och malin.


min present till hanna var dessa tjusiga skorna.


hanna som sjuttonåring!!!!! <3 puss


jag och hanna drack te och svarade på era frågor i form av en video efter att malin och agnes hade åkt hem.




och när klockan blev tre gick jag hem i världens bästa väder.

eftersom att hanna fyller år idag så tycker jag att ni alla ska gratta henne!!!!!
GRATTIS FINA FINA FINA HANNA! jag tycker om dig så himla himla mycket.

-astrid

Min stora kärlek till julen.

En text jag skrev för några månader sedan men tyckte inte var värd att publicera:
Flora sa någon gång "såfort jag tänker på jul tänker jag på dig för du älskar verkligen julen, hanna".
Jag har alltid gillat julen. Lite extra mycket. Jag börjar lyssna på julmusik i oktober. Juldekorationer är en storsatsning här hemma och alla gardiner byts ut mot något rödrutigt och i varje fönster hänger en julstjärna, eller en julljusstake. Att hitta en perfekt julgran är en sport för mig. Jag laddar alltid med julfilmer månader i förväg. Jag hetsar julen liksom de i vem-dalen. Förra året blev det ingen jul alls för mig. Jag var i indonesien. Jag åt jullunch (som förövrigt måste erkännas vara den bästa lunchen jag ätit, jullunch med) på Four Seasons Hotel i Jakarta med min värdfamilj. Jag öppnade mina klappar i ensamhet bakom min säng. Jag öppnade även ett mejl lite senare från familjen som alla satt tillsammans där hemma. Jag grät lite grann. Jag ska inte säga att jag hade en dålig julafton för jag hade inte någon alls.
Därför är årets jul så otroligt viktig. Jag måste ta igen för förra året. Därför har jag nu övertalat familjen att den ska firas på landet i Barnen i Bullerbyn anda(vi har en bondgård i en liten by med 4 andra familjer). Jag har i huvudet redan planerat menyn för i år, vilka olika sorters julgodis vi måste baka och under middagen idag fick mamma och pappa tvingas lyssna på en spellista jag gjort under dage med lite mer finstämda jullåtar. På det hela har jag dessutom redan bestämt min egna klädsel. Jag överväger även tanken på att återinföra julrim.



(2008)



Nu sitter jag här brakförkyld dagen innan min sjuttonårsdag och årets första advent och slår in julkolor. Köket är fyllt av juldofter och glöggen värmer på plattan. Jag tror inte det kan bli bättre.

hejsan


Såhär har jag sett ut idag. Nu ska jag träffa Malin som brutit näsan.
/Hanna
ps. Undrar också om ni tycker det är skojsigt när jag lägger upp videos på dagens klädsel?

vinande vindar, öppna fönster och hjärtan

hej allihopa. jag vet att vi har varit dåliga på att uppdatera. och någon filur frågde vad som hände med frågestunden och ärligt talat har vi ett flertal gånger bestämt träff jag och astrid bara å frågestunden och er läsares vägnar men glömt frågestundsbiten. senast igår skedde det. eller rättare sagt, astrid tyckte att hennes lugg hade blivit för lång för att visa er och jag hade fått höra i skolan att jag såg "frireligös" ut dagen till ära, inget jag ville visa någon.
idag har jag i alla fall haft en sån där gråtdag och bävar inför allti.
något glädjande är i trots all sorg (utan anledning) är den vackra vintern. åh vad den gör mig glad.

Vintern är som bäst när det snöar flera dagar i rad och till och med stockholmsgator ser vackra och rena ut för ett tag.


Efter skolan gick jag hem till Hedvig för att lyckoönska henne inför skoltitten i båstad och även gråta ut lite över mitt egentligt mindre deppiga liv. hennes utsikt är det mest fantastiska jag vet:


jag har sett ut såhär idag:



Hejdå på er /Hanna
ps. jag har bestämt att jag ska bli jättebra på att blogga men vi får väl se hur det går med det. men jag ska försöka verkligen.
ps2. bättre upplösning på bilder som vanligt.

fina

Snö utanför fönstret i skolan och det gjorde mig så himla glad. Lite snö plus lite fina vänner:


what does it mean?


I en väldigt seriös modebloggarpose uppträder jag idag. För tillfället sitter jag på golvet på pappas kontor brevid min hund. Jag slutade redan två och har hängt med Agnes fram tills nu ungefär. Mina ögon svider och jag vill som vanligt bara sova såhär på eftermiddagen.
Igår gick jag och Hedvig på lägenhetsvisning (vi dog, vackert) och när jag kom hem kunde jag inte längre stå. Allt bara snurrade. Från 16 till 3 på natten låg jag bara där och stirrade i taket. Runt tio försökte jag läsa lite harry potter men orkade inte. Vid två gick jag och tvättade håret. Vi halv tre satt jag i fönstret och tittade på snön utanför. Resultatet blev i alla fall att jag styrt upp min födelsedagsångest. Bra sak, rätt värt det hela.
Hejdå / Hanna
ps. hoppas ni lolar åt bilden lite i alla fall

nattetid


Jag är så trött och ändå är det enda jag behöver luft.

Nu ligger jag här och gråter lite grann. Kanske för att jag har legat i min säng i över 6 timmar nu. Mycket för Astrids skull. Lite för att jag har ångest för över att jag fyller år om mindre än en vecka.

well done



Igår hade Max fest och det var fint. Vad som var det allra finaste var min promenad hem när jag tog ut hörlurarna för att kunna lyssna på snö som föll istället. Imorse vaknade jag till snöslask som droppade ner på taket. Suck.
Eftermiddagen har spenderats hos Malin där vi tränade på att baka glutenfria pepparkakor, hon har just fått diagnosen glutenintolerans nämligen. Nu sitter Hedvig här brevid mig framför Harry Potter och de vises sten som går på tv. Känns som en bra kväll.
Puss /Hanna

vi har vår egna klan.















jag har mest läst "klanerna i palos verdes" och tittat på harry potter och dödsrelikerna och träffat otroligt bra människor den senaste tiden. det är fantastiskt ultrabra.

-astrid

don't know that she knows

Jag är sjuk. Har sovit 12 timmar och sedan läst harry potter i min säng hela dagen. Det är skönt ibland att bara lägga mobilen långt borta och koppla bort världen. Senaste tiden har jag fått så svårt att finna tillvaron spännande, även om jag har det fantastiskt fint vill jag bara komma bort från stan. Men samma känsla drabbar mig på landet, jag vill tillbaka till gatlyktor och folk. Egentligen vill jag bara ut på äventyr och se någonting nytt. 

Jag vill börja att ta tåget någonstans med alla favoritvänner:

(bilder har jag tagit från hellomrfox.com som tagit den någonstans ifrån)

och flytta in här någon vecka eller jättemycket mer:


(någon engelska-hyra-slott-i-frankrike-hemsida)

ta långa skogspromenade, tokiga upptäcksfärde:

(hellomrfox.com som tagit den någonstans ifrån igen)

Varva en massa te,öl, vin och kaffe om vart ann (i den här drömmen får jag dricka kaffe):

(http://www.flickr.com/photos/yllparisienne/)

sen skulle vi dansa jättemycket hela nätter, hela dagar (ni vet som i marie antoinette när kalaset pågår i veckor):


(niotillfem)

äta bara massa jättegott:


(1: google sök pancakes color 2: niotillfem)

Det vore bra. Men nu ligger jag här i min säng och känner mig lite äcklig och trött.

Jaja nu ska jag läsa lite mer. Hejdå/Hanna

this feeling won't go away


Det är söndag, klockan är snart fyra och det är redan kolsvart ute. På bordet brinner ljus och vi spelar håkan om och om igen. Fanny sitter och pluggar och jag bara hänger runt med min harry potter-bok.
Jag har dansat denna helg så att jag knappt röra mig och ännu mindre gå i trappor. Framför allt har jag svingat så med huvudet att jag fått nackspärr. Men det är bra. Det är jättebra. Allt är jättebra.

Och jag ramlade in på nåt diskotek.

Nu snor jag massa bilder av Floris här men igår hade jag lite kalas och det var en hel massa fint folk.

Max och Becca finner mina leopardpälsar bekväma. (great animals)

Malin var fin.

Vissa simmande. Inklusive jag.

Astrid tittade mest på på den fronten.
Manne, Fanny och Gabbe.

Nino.

Arvid, Elias och Linus.

Jag hade lånat Astrids klänning och kalasde i den.

Många fina skullde sova över och gick och la sig framåt fyra.

Men jag, Agnes och Hedvig dansade nästan till 6. Flora sov i soffan brevid.

Dagen innehöll städande, grym quinoasallad till frukost/lunch/middag. Vid tre åkte Fanny och jag mot globen för att köa till Håkan. Magi är allt jag kan säga. Jag var tvungen att hålla båda händerna över hjärtat för att det inte skulle gå sönder så vackert det var. Tårarna sprutade precis som konfettin. Turligt träffade jag min kompis Filippa som hade med sig kameran. Alla hennes bilder kommer jag nog behöva sno och rama in. Nu ligger jag i soffan brevid en sovande Fanny. God natt vänner!

tjenixen!



Det här är jag idag.

Ni ville förresten ha lite frågestund med svar i form av ett videoklipp så ställ alla frågor här och nu!

/Hanna

lite så



Lite såhär känns det just nu fastän jag vet att den här helgen kommer bli jättefin.

Förresten!! Vi funderade på ifall ni ville fråga oss frågor (ala klassisk frågestund) och i så fall skulle vi svara i en liten videoblogg till er vänner men det känns så töntigt ifall man inte har supermegamycket läsare. Summan av kademumman: ifall 10 stycken hälsar att de vill ställa oss frågor här i kommentarerna gör vi det med glädje.

Puss och kram och allt sånt från Hanna

senaste dagarna.


jag och clara bakade världens godaste morotskaka.


simon sov över hos mig och jag hade min bästa sovoutfit.


simon och nelly.


nelly och simon iiihihih.


sen vill jag också ha en jordglob hängandes i taket. fast mitt rum är så litet nu så det skulle nog inte gå. men ändå.


och så träffade jag anna, molly och jenna på kvällen.

annars har jag hängt lite på knast, gjort snake-tiger-five, sovit hos clara och ätit cheesecake mitt i natten. finfint lov!

-astrid

Just nu

Just nu ser jag ut såhär och ska hjälpa mamma med årets första peppisar:


Lyssnar på min favoritlåt för tillfället:


Och önskar att jag bodda här (+tjatar lite):


Hejdå för nu!
/Hanna

minisemester.

Nu sitter jag här rätt borta, just hemkommen framför rocky horror picture show. Bussen från landet gick halv 6 imorse och efter sammanlagt noll timmars sömn så har det tagit lite. Men bra har vi haft det. Vi har varit ute mer än på länge, långa fina promenader, bullbak och trevligt sällskap.
Lite bilder sådär:

Maten har varit bra med mycket quenoa, tonfisk, linssoppa och så vidare:

Vi var tvugna att cykla till ica på cyklar med punka för att handla mat. Iphonen fick visa:

Jag var klädd såhär:

Första kvällen kom vi på att det var ju faktiskt Halloween och klädde ut oss (ett måste). Vi hade tema djur och Hedvig fick med enkla medel bli ett får:


Nu ska jag titta vidare på min fina film. God eftermiddag vänner!
/Hanna

dansa



Jag och Hedvig har just bakat jordens godaste bullar. Ett längre reportage om vår minisemester får ni och allt det där men nu ska vi laga linssoppa. Här är fler bilder som jag tagit idag.

RSS 2.0