Sallys Detective Agency

Ett inlägg jag skrev för i början av 2008 som jag just läste för första gången på flera år och insåg att jag fortarande håller med mig själv:

Efter att ha gjort alla dumma läxor om kvällarna finns inget mysigare än att krypa ner under en filt i framför tvn för att följa sitt favorit program. Jag älskar att följa program, att med spänning slå sig ner i tv soffan en gång i veckan, för att äntligen få se något som jag väntat på i precis en vecka på att få se igen. Det enda problemet är att jag avskyr vart enda program på tv. Jomen visst så går Dexter, Pushing Daisies, Twin Peaks och Agatha Christie deckare ann men hur ofta lyxar tvn till med det. Aldrig i princip. Så där sitter jag surmulet och tittar på Nytt läge eller värre. Då brukar jag fantisera ihop världens bästa tv-serie.

Den skulle handla om en flicka som skulle heta Sally eller något annat extra fint. Hon skulle vara detektiv med en egen detektivbyrå. Dit skulle olyckliga flickor och pojkar gå när de hade olösliga mord som Sally med ett leende och intellegents som ingen annan löste utan problem under en timmes tv-tid.

Sally skulle bo i en ofantligt vacker stad - tänk en blandning av Stockholm (tänk lärkstan), London, Paris och Visby. Så här:



Hon skulle bo såhär alldeles ensam:



I hallen hemma hos sally skulle färgglada skor ligga i drivor och det skulle kännas lite så här (tyvärr finns inte klippet kvar men om jag inte missminner mig var där när Audrey Hepburn i Breakfast at TIffanys klär på sig i början av filmen) varje morgon när hon skulle klä på sig (fast det skulle man ju inte se i varje avsnitt såklart). Hennes garderob skulle vara proppfylld med söta klänningar och små stickade koftor i alla regnbågens färger. Från lådarna i byrån skulle benen till prickiga, turkosa, röda, rosa, blå, gröna och hjärt-mönstrade strumpbyxor hänga ut.



Sally skulle vara ofantligt olyckigt kär i en man hon inte kände. Han skulle vara puppnåligt stilig och bära wayfarers på bilderna i tidningarna. I slutet av första säsongen skulle de såklart mötas. Alla som satt hemma framför tvn skulle också vara hemligt förälskade i honom. Men varje vecka skulle även någon annan stilig man gästa Sallys detektivbyrå, fast de skulle hitta en själsfrände i slutet av varje avsnitt. Honom skulle man drömma om lite ända tills nästa avsnitt då det kom någon ny.



Då och då skulle Sally fara till landet för att hälsa på sin minst lika smarta faster som hon växt upp med. Där skulle de lösa mysterier tillsammans i kanske två avsnitt. Det skulle kännas så här där:



Introt skulle vara såhär:



Det tv-programmet skulle jag följa. Fast jag är fånig som drömmer om sådant. Jaja, vad skulle du bänka dig för varje vecka?

/Hanna

Kommentarer
Postat av: Rebecca

åh, det programmet skulle jag också följa.

2010-12-01 @ 19:11:37
URL: http://spaceherosuits.webblogg.se/
Postat av: Anonym

men då måste jag tipsa om veronica mars! det är inte riktigt så där fint som ditt program, men det handlar om en av jordens coolaste brud som löser massa fall. Och så är det lite vänskap, kärlek och andra tonåriga saker på det

2010-12-01 @ 19:27:00
Postat av: Moa

sv: Ja det är nog bland det snyggaste man kan baka... Fast nästan hälften av mina sprack när jag gräddade de... Måste nog öva lite mer innan jag blir en bra macaroonbakare!

Kram

2010-12-01 @ 21:52:46
URL: http://alfapet.blogg.se/
Postat av: Pauline

aaahh, det där kändes som typ världens bästa program eller nått.

2010-12-01 @ 21:54:47
URL: http://rememberpauline.blogg.se/
Postat av: fourlies

jag kommer följa det ;)

2010-12-01 @ 22:41:39
URL: http://fourlies.webblogg.se/
Postat av: suilenaf

tard

2010-12-02 @ 00:33:06
Postat av: hanna

gilla

2010-12-02 @ 11:03:24
URL: http://korell.blogg.se/
Postat av: maja

jag skulle se det programmet. typ. hela tiden. fint.

(men. mad men är ju dock underbart)

2010-12-04 @ 00:34:51
Postat av: Sally

Åååh! Det här var ungefär det finaste jag någonsin läst! Låter som en förträfflig serie och jag gillar namnvalet såklart hihi! :)

2011-01-04 @ 10:38:16
URL: http://www.sally.nu
Postat av: Where To Buy Gucci Bag

Hi! Your publish rocks and can be a great study!

2012-07-10 @ 15:39:41
URL: http://www.guccioutlet1573.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0