om tio år.


jag idag, foto taget av felicia, med malin och gabbi i bakgrunden. jag är inget geni på pianot trots att jag leker miss li.

Om tio är jag 25 år. Inne på mitt 26:e. I mina öron klingar 25 år ofattbart gammalt. Trots att det inte borde. För 25 år är inte gammalt. Inte ett dugg. Det beror nog på hur ofattbart liten jag fortfarande är trots så många år. Det känns som jag firat otaliga födelsedagar utan att komma någon vart. I väntan på något. För 15 år är ingenting. Ingenting alls.

"Hur ser ditt liv ut om 10 år?" är världens mest klassiska fråga. Något som även vi som inte ställs inför frågan ständigt fantiserar kring. Historien om en själv. Framtiden. Drömmen. Ett skådespel där man själv står för huvudrollsinnehavet och manusskriptet.


I min fantasi finns det två berättelser. Den ena en smula mer verklighetstrogen, trots att det är ren fantasi byggd på drömmar. På sätt och vis utgör den därför min favorit av de två.


Historien Om Hanna.

Om tio år, då minsann ska jag vara lycklig. Oerhört men inte överdrivet lycklig. Men att varje morgon vakna utan den minsta tillsyn av oro, rädsla, ångest utan det motsatta. Det är lycka för mig på många sätt.
I min fantasi har jag alldeles nyligen gått ut Beckmans Reklam och Grafiska form och till och med fått en anställning. Min fritid går åt till att måla, skriva otaliga sidor som jag för mitt liv försöker få utgivna, dansar med vänner oräkenliga nätter om året, jämt med i mina ögon världens vackraste man vid min sida. Vi bor i vasastan. Högst upp så allt man ser är himlen och dess moln. Ja, om man inte vinklar ner blicken en smula där hustaken tycks sträcka sig i oändligheten. Vi sitter där om nätterna och räknar stjärnor. Vi vet inte deras namn. Istället har vi döpt dem själva. Gett varenda stjärna ett namn.
Jag har slutat köpa så mycket kläder. Ibland händer det väl. Vi lägger pengar i en burk för att spara till resor. Vi har en sån där stor världkarta på väggen. På varje ställe vi vart tillsammans sitter ett rosa häftstift, de blå är de vi vill besöka. Snart finns det fler rosa än blå.
Trots allt sparande jag kan inte hjälpa att göra en räd på både myrorna och stadsmissionen vareviga lördag. Om söndagarna sover vi sent och äter otroliga frukostar till lunch. Eftermiddagarna brukar ägnas i någon park. Inte långt ifrån där vi bor. Bara vi, kanske några vänner, men alltid tillsammans med en påse hembakta kanelbullar.
Vissa helger åker vi till mina föräldrars land, eller hans. Vi säger att vi gillar den friska luften över allt annat men båda vet att våra lungor gör uppror på brist av avgaser redan efter sisådär tre dagar.
Jag drömmer fortfarande. Trots att jag är 25 år. Jag drömmer om att ha min egna secondhand butik men ekonomsikt sett så ligger den flera år in i framtiden. Det gör inte mig något. Jag vill vara den jag är precis nu och här. Åtminstone tills jag fyller 26.

Det är min dröm. En dröm som mest handlar om att vara lycklig.
Vad är din dröm?
Snälla berätta allt, inga detaljer bör uttelämnas för jag är nedrans nyfiken (men för gudsskull upprepa inte denna ständiga new york, sliten lägenhet och pojkvännen med lockigt hår historien, måste bara inflika att pojkvännen med lockigt hår må vara den ultimata drömmen men inte kombinerat med de tidigare alternativen, för jag är ruskigt trött på den.)


Kommentarer
Postat av: Anonym

jag har också tröttnat på NY historien......

förut velade jag... tyckte det verkade ballt. men inte ett dugg ju.



jag skriver men dröm senare. för nu måste jag sova.godnatt

2009-01-20 @ 22:21:27
URL: http://lisaholmqvist.blogg.se/
Postat av: Sofichelle

efter gymnasiet , skulle jag vilja ut och resa med en kompis eller nåt. Vill upptäcka allt på världens alla hörner och ställen. Jobb , hmm vet jag inte riktigt än men det skulle vara jättemysigt att ha ett eget café , med allt hemmabakat och jättemysigt. Annars vill jag hålla på med musik eller journalist & fotografi. Nej nu måste jag till skolan , ha det bra!

2009-01-21 @ 07:30:50
URL: http://www.sofichelle.devote.se
Postat av: Sofia

Först när jag tagit studenten vill jag ut och resa, Paris, New York, Barcelona och London.

Sen vill jag träffa en kille med brunt rufsigt hår som spelar gitarr och sjunger fint för mig, som man kan vara sig själv med. En estetisk kille. Vi ska resa, lyssna, spela & uppleva musik, fika, prata, umgås, LEVA.

Jag vill jobba som fotograf, vad för fotograf vet jag inte. Frilandsfotograf kanske.

Hm, jag kan inte föra över mina tankar och bilder i ord så bra, men det här är väl lite som jag vill ha det. :)

(härlig bild och fin text förresten)

kram



Jag vill

2009-01-21 @ 09:23:50
URL: http://sofiabystrom.blogg.se/
Postat av: Amalia

åh det låter fint.

efter gymnasiet vill jag ut och resa. kanske vara au pair i usa eller bara bo i london eller paris i ett år. Sen vill jag flytta tillbaka til sverige och kanske börja plugga. Jag vill träffa en fin pojke och vi ska bo tillsammans i en lägenhet på södermalm. efter att jag har pluggat vill jag jobba med nånting kreaktivt. Kanske copywrighter, fotograf, journalist eller något liknande. Då ska jag bara vara lycklig och leva livet helt enkelt.

puss

2009-01-21 @ 10:55:28
URL: http://amaliafhors.blogg.se/
Postat av: Linn

Min dröm är att bli nöjd. att bli lycklig. Hur och varför spelar mig absolut ingen roll. punkt. Den drömmen jag har just nu är att efter gymnasiet tågluffa. Sätta sig på ett tåg och åka långt långt bort till det okända. såklart med mina bästa vänner. Efter några månader kommer vi hem med tusentals foton, nya telefonnummer i adressboken, hundratals ögonblick att spara i minnet. eller så stannar vi i någon skitig liten småstad någonstans. Och när vi känner för det sätter vi oss på ett nytt tåg till något okänt. detta för mig är frihet! :)

2009-01-21 @ 14:38:52
URL: http://rosalinn.devote.se
Postat av: Julia

När jag gått ur gymnasiet så drömmer jag om att flytta till Helsingborg, arbeta något år, spara så mycket som möjlig och sen bara dra iväg i sverige tillsammans med en vän och en fin pojke. vi skulle bara åka omkring (helst i tåg, jag älskar tåg)och uppleva saker, festa, sitta i parker och spela gitarr och sjunga fina låtar. gå på second hand och sitta på små skumma fik och se folk passera. lära känna människor. det hade varit underbart.

2009-01-21 @ 16:16:44
URL: http://refugium.blogg.se/
Postat av: Pauline

tjo hanna!:) tänkte bara säga att jag har skrivit och länkat till din blogg på min blogg, och jag hoppas det var okej att jag tog en liten bild på dej från bloggen din=) jag tycker din blogg är så sjukt underbar! jag blir jätte glad så fort du har skrivit ett nytt inlägg och jag får läsa och bli inspirerad. din blogg är min absoluta favorit blogg och jag älskar din personlighet och stil! fortsätt bara som du gör så vet du att du har mej kvar som läsare :) kramar på dej!

2009-01-21 @ 16:54:00
URL: http://paulineader.devote.se/
Postat av: frida

Åh hanna du är världens bästa. Du gör mig så glad<3

och din dröm är världens finaste.



Om tio år vill jag framförallt vara kär. Riktigt, riktigt förälskad i en man som jag kan tänka att leva resten av mitt liv med. Vi två lever i en väldigt fin, lagom stor och ljus men samtidigt mysig och gammeldags lägenhet i Stockholm. Kanske ligger den på kungsholmen eller östermalm och helst har den sjöutsikt. Jag jobbar som journalist på DN, helst inom något med kultur(film, musik & böcker). Det ska inte vara något superstressigt jobb utan jag kan vakna på morgonen bredvid min kärlek, ligga kvar lite i sängen med honom, sedan gå upp och dricka kaffe och äta någon jättegod frukost. Sedan cykla iväg till jobbet på min svarta skeppshult-cykel. Precis som du vill jag äta långa frukostar på helgerna och är det soligt så promenerar han och jag sedan runt i stan eller sitter i en park. Regnar det spenderar vi dagen inomhus och bara myser, läser och ser på film. Ibland så åker han och jag på romantiska resor till vackra städer som paris och ibland till tropiska paradis som Västindien. Vi är lyckliga som bara den. Vi har ett litet, litet sommarhus på Gotland som ligger vid havet. Den ligger ensligt och det är ganska långt till närmsta by eller granne. Dit åker vi både på somrarna och vintrarna för att vara ensamma, bara vi två. Efter några dagar på Gotland åker vi hem till Stockholm igen.

Det finns såklart många fler små detaljer men de kommer jag inte på just nu!

bamskekram, frida!

2009-01-21 @ 17:04:33
URL: http://skarpt.blogg.se/
Postat av: ida.

Hej Hanna!

Längesen jag skrev en kommentar, men jag läser fortfarande och du är fortfarande dödligt snyggsnyggsnygg!



Om 10 år är jag 27 år, 28 om en månad på pricken och jag kanske har börjat mogna. Kanske känns inte vodkafyllor i leran på leriga festivaler i England riktigt lika roliga och kanske har jag flyttat tillbaka till min hemort (mellanmjölkssundsvall) efter att ha dansat på kinesiska muren, picknickat under eiffeltornet och bara sett världen. Och någonstans på den resan träffade jag en engelsman som jag älskar hur mycket som helst och som älskar mig lika mycket tillbaka. Han pratar med världens finaste engelska dialekt, han var nog från Manchester och hans pappa gick i samma skola som Morrissey och jag får höra fantastiska historier om tidiga Smiths och Joy Division när vi spenderar hela semestern med hans familj.



Resten av året bor vi i en vindsvåning med massa tinnar och torn med utsikt över Gustaf Adolstorg (senast idag i skolan kollade jag på den fina huset och drömmade mig bort faktiskt). I Sundsvall bor alla mina gamla vänner och på kvällar dricker vi rödvin på golvet och lyssnar på vinylskivor. Kanske bor vi i Paris eller London eller på något coolare ställe, men jag tror inte jag skulle kunna lämna mina fina vänner och min älskade familj i första taget. Och kanske har man blivit lite less på att resa och längtar hem. Man vet ju aldrig. Min skivsamling ska vara helt enorm. Och tillsammans med nära och kära dansar vi tills solen går upp och jag somnar i min engelsmans fräkniga armar.

2009-01-21 @ 17:23:36
Postat av: Agnes

Söt bild!

2009-01-21 @ 17:24:54
URL: http://agnesj.blogg.se/
Postat av: katrín

ja, det känns ju otroligt. Till sommaren tar jag studenten och då ska jag ju ha bestämt mig. Men jag är inte ens i närheten av att veta vad jag vill! Men visst har jag drömmar..



Om tio år är jag 28 (hjälp) och kan se mig själv ha utbildat mig inom något med mat. Har egen restaurang med konceptet att nyttig mat kan vara god. Bor i italien på landet och är gift med en italienare (såklart) med de vackraste ögonen jag sett. Innan jag flyttade, reste jag runt lite i världen eftersom jag inte visste vad jag ville. Jag åkte till asien med en kompis, var au pair i california.. Sedan kom jag hem igen och visste vad jag ville. Jag visste att mat var min passion och det var det jag ville syssla med. Har även en annan liten hobby på sidan och det är musik, vilket min man också har. Ibland sitter vi bara och improviserar med musiken, han är en gud på att spela gitarr. Kan sitta och lyssna på honom hur länge som helst när han spelar och sjunger med sin sammetslena röst. Vi sitter ofta ute i det gröna och då älskar jag att bara studera hans ansikte, räkna hans fräknar och lägga mig på hans bröst så jag hör hjärtat slå. Då ska jag känna total lycka och trygghet, att inte vilja vara någon annanstans.

2009-01-21 @ 17:48:09
URL: http://katla.devote.se
Postat av: molly

Om tio år är jag snart 24 år gammal. Då ska jag bo i Paris i en lägenhet med trång balkong mot en smal gata. Det ska hänga tvätt mellan väggarna och jag ska ha oändliga problem med min pojkvän som jag försöker ha ett distans-förhållande med. Det funkar inte riktigt eftersom det franska språket är så jädrans attraktivt på pojkar... Jag ska förstås ha massa goda vänner som gillar att sitta på små cafén och dricka vin (jag hoppas verkligen att vitt vin är så gott som jag föreställt mig att jag ska tycka när jag är 23). Jag ska förstås vara ute och dansa hela kvällarna också. MEN VÄNTA! jag ska ju vara modell för sjuttsingen.

2009-01-21 @ 21:23:49
URL: http://mollina.blogg.se/
Postat av: Jossan

Om tio år är jag tjugofem år. Du kunde inte ha kunnat sammanfatta hur jag vill ha mitt liv då bättre Hanna. Underbart.

2009-01-21 @ 21:34:39
URL: http://thjossan.blogg.se/
Postat av: Amanda

Om tio år är jag på mitten av mitt tjugofjärde år och ska fylla tjugofem om ett halvår. jag bor inne i stan. har träffat en pojkvän som jag precis flyttat ihop med. vi bor i en tvåa som är hög i tak och med stora, vita väggar. det ska vara stil men endå inte för mycket. det ska gärna få vara röda och blå detaljer. det ska vara helt och rent. på en fin möbel ska det stå en lp-spelare med massvis med lp-skivor. de lyssnar jag på mest hela tiden. självklart har jag en gigantisk garderob fylld med vintage och loppisfynd blandat med massor av annat. min pojkvän och jag träffar ofta mina och hans vänner och har middagar tillsammans. hur han ser ut vet jag inte, eftersom man vet vem som är rätt när man träffar den. jag arbetar iallafall inom politik, moderaterna. när jag inte sysslar med det så håller jag på att spela in en skiva med berömda låtskrivare som snart kommer komma ut. vad jag inte vet är att jag inom en framtid kommer jobba mig uppåt inom politiken och tillslut bli stadsminister. musiken håller jag självklart på med och spelar så mycket jag kan.

och självklart är jag förträffligt lycklig. :)



såhär skulle jag vilja ha det, det skulle vara en dröm. fast egentligen skulle jag vilja hålla på med så mycket saker, men mest musiken och politiken. men vad vet jag vad mitt framtidsyrke är, jag är ju bara ett barn.



190874239847032 kramar

2009-01-21 @ 22:57:31
URL: http://tamigtillkarlek.webblogg.se/
Postat av: emelie

min dröm är att komma på vad jag vill arbeta med, vad jag vill "bli". inte för att jag vill bli ett yrke, men jag vill ta reda på vad jag brinner för. så svårt det där. att vara lycklig och ha en början till familj är något jag också hoppas på när jag är inne på mitt tjugosjätte år.

2009-01-22 @ 19:12:24
URL: http://huntingforwitches.blogg.se/
Postat av: J E N N Y

Väldigt fint skrivet du! :]



Min största dröm är att få vara lycklig. Att kunna vakna leendes och känna att det blir en underbar dag även om det på himlen lurar gråa moln. Att ha någon att dela lyckan med, en själsfrände som alltid finns där. Att aldrig behöva vara ensam, slippa känna oro, ångest och rädsla. Att må bra helt enkelt. Och att ha ett jobb jag trivs med. Min mardröm är att hamna i den där fällan då jobbet är mer ett tvång än någonting man brinner för. Fotografera, illustrera, måla, skriva , jag vill helst kombinera alltihop på något fint sätt och kunna leva på det. Gärna som fotograf, som är ett så pass mansdominerat yrke att det vore kul å "röra om i grytan" litegrann så att säga. Resa också det vill jag göra. Upptäcka, se, känna, höra och föreviga alltesammans och kunna se tillbaka på det när man blir gammal... Ja ungefär så är min dröm.



Kram,

2009-01-23 @ 09:56:38
URL: http://bluedreams.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0